<키위 타르트vs딸기 타르트> 굳이 둘 중 하나를 골라야 한다면



2019년 2월 15일 기준,

화해, 글로우픽 비교 - 전체 구성



화해와 글로우픽,

두 앱이 전체적으로 어떤 구성으로 구성되어 있는지 살펴보았다.

화해가 전반적인 데이터 보유는 더 많은 것 같고, 글로우픽은 리얼한 데이터를 보유하고 관리한다고 홍보하고 있다.


한가지 특징적인 부분은 화해는 2018년 80만개 리뷰를 48만 유저가 작성했는데, 글로우픽은 같은 기간에 70만개 리뷰를 4만명이 작성했다.

리뷰수는 별로 차이가 안나는데, 리뷰어가 12배 차이가 난다. 음.. 글로우픽은 한 유저당 평균 15개 이상을 작성했다는 건가?

이 부분은 좀 궁금하다..

일단 글로우픽은 충성 고객이 많고, 화해는 폭넓은 유저를 보유하고 있다고 이해하고 넘어가야 겠다.



전체적인 앱 구성은 살펴보았고,

다음 번에는 제품 정보와 유저들이 남긴 리뷰들을 살펴볼 예정.


본격적으로 추천시스템에 사용할 수 있는 데이터들에 대해 살펴보아야 겠다.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



As of February 15, 2019,

Hwahae vs Glowpick : (1)Overall configuration


Hwahae and Glowpick, we looked over the overall configuration of the two apps.

Hwahae seems to have more data, and Glowpick is boasting of possession and management of real data&reviews.


One distinctive feature is that Hwahae has 80,000 reviews written by 480,000 users in 2018, whereas Glowpick has 700,000 reviews written by 40,000 users during the same period. The number of reviews is not much different, but the reviewers are 12 times different.

Um. Did Glowpick has average of 15 reviews per user? I'm curious about this point.

I would understand that Glowpick has a lot of loyal customers whereas Hwahae has a wide range of users.


I have looked at the overall composition of two apps.

I will investigate products information and reviews which were left by the users on each app.


Let's look at the data that can be used at the recommendation system in earnest.

+ Recent posts